Najważniejsza strona firmy. Zasady projektowania strony

Najważniejsza strona firmy. Zasady projektowania strony

Najważniejsza strona firmy. Zasady projektowania strony głównej.
autorem artykułu jest Paweł Kądzielawski

W trakcie projektowania strony głównej, która determinuje w dużym stopniu podstrony serwisu, stajemy przed wieloma problemami. Powinniśmy zatem, jako projektanci, pamiętać o kilku podstawowych rzeczach przy ocenie własnych projektów.

Zawartość strony głównej.

• Ocenie podlegajÄ… teksty, ich zrozumiaÅ‚ość i zwiÄ™zÅ‚ość.
• Ilość informacji. Należy pamiÄ™tać, że maksymalna ilość ofert promocyjnych (krzykliwych informacji) nie powinna przekraczać 4. W dużych serwisach dobrym podziale na grupy w grupie maksymalnie 4 oferty.
• Najważniejsze rzeczy powinny być widoczne bez przewijania strony przy najczęściej używanej rozdzielczoÅ›ci ekranu.
• Zrównoważenie tematyki i podziaÅ‚u. Zbyt drobny podziaÅ‚ na stronie głównej nie jest wskazany. Należy przemyÅ›leć grupowanie tematów i możliwoÅ›ci wyboru Å›cieżek przez użytkowników. Zaleca siÄ™ aby nie byÅ‚o ich wiÄ™cej niż 4.

Elementy strony głównej.

• Nazwa, logo, slogan (sygnatura strony) – standardowe miejsce to lewy górny róg. Powinny być widoczne i odróżniać siÄ™ wyraźnie od pozostaÅ‚ych elementów strony, a szczególnie od baneru reklamowego wstawianego w Å›rodkowej części góry. Elementy wokół sygnatury powinny być mniejsze.
• Slogan, nie mylić z hasÅ‚em reklamowym, powinien zawierać istotÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy. W żadnym wypadku nie powinien być opisem filozofii firmy. Powinien dotyczyć wyłącznie zakresu dziaÅ‚ania.
• Grupowanie nawigacji. JeÅ›li wystÄ™puje możliwość tematycznego grupowania linków do podstron należy to wykonać. PrzykÅ‚adem mogÄ… być informacje o firmie: kontakt, relacje z inwestorami, biuro prasowe, referencje, oferty pracy – powinny znajdować siÄ™ blisko siebie. Innym przykÅ‚adem może być podziaÅ‚ oferty ze wzglÄ™du na tematykÄ™ lub grupÄ™ do której jest kierowana. Banki: bankowość indywidualna, bankowość firmowa, bankowość korporacyjna.
• OdnoÅ›niki konieczne: o firmie – zawiera informacje dotyczÄ…ce profilu, misji i filozofii firmy oraz wszystkie dane rejestracyjne, można też dodać informacje o kadrze zarzÄ…dzajÄ…cej czy strukturze firmy; kontakt – dane adresowe, telefony kontaktowe, mapka dojazdu, jeÅ›li firma posiada rozbudowanÄ… strukturÄ™ dobrze jest opisać krótko poszczególne dziaÅ‚y (jeÅ›li majÄ… inne telefony niż główny); polityka prywatnoÅ›ci – jeÅ›li witryna zbiera informacje o jej użytkownikach, w przypadku braku formularzy i pobierania informacji warto takÄ… informacjÄ™ umieÅ›cić; wyszukiwarka – jeÅ›li przewidujemy implementacjÄ™ wyszukiwarki w serwisie powinna być ona na stronie głównej wraz z przyciskiem „szukaj” tuż przy polu tekstowym wyszukiwarki, odsyÅ‚anie do innych stron w celu wyszukiwania jest niedopuszczalne, moduÅ‚ wyszukiwarki nie trzeba opisywać nagłówkiem, w zupeÅ‚noÅ›ci zastÄ™puje do przycisk „szukaj”; odnoÅ›niki priorytetowe – tylko odnoÅ›niki o charakterze priorytetowym powinny znajdować siÄ™ na stronie głównej aby miaÅ‚y odpowiedniÄ… „moc przekazu”.
• OdnoÅ›niki zbyteczne: data i godzina – wszystkie systemy komputerowe oferujÄ… funkcje daty i godziny na pulpicie lub pasku narzÄ™dzi; imieniny, prognoza pogody – jeÅ›li nie jest to uzasadnione treÅ›ciÄ… lub specyfikÄ… witryny; odnoÅ›niki nieistotne – odnoÅ›niki prowadzÄ…ce do maÅ‚o ważnych z punktu widzenia celów głównych witryny nie powinny być umieszczane na stronach głównych.

Grafika.

Trzy zasady dobrej grafiki internetowej:
1. Profesjonalizm – dobrze przygotowana grafika i dobrane kolory czyniÄ… stronÄ™ wiarygodnÄ….
2. Przekaz – elementy graficzne powinny sÅ‚użyć podkreÅ›leniu ważnego przekazu lub informacji, nie sÄ… elementem dekorujÄ…cym serwisy. Zastanów siÄ™ jakie elementy graficzne nie wnoszÄ… do zawartoÅ›ci witryny nic, prócz tego że Å‚adnie wyglÄ…dajÄ….
3. Tematyczność – elementy graficzne powinny być w prosty sposób powiÄ…zane z treÅ›ciÄ… i zawartoÅ›ciÄ… witryny, w przeciwnym razie powodujÄ… jedynie rozproszenie przekazu.

• Rozmiary plików graficznych powinny być jak najmniejsze przy zachowaniu jakoÅ›ci obrazu. Ciężkie pliki graficzne, jeÅ›li jest potrzeba ich wstawienia, powinny być Å‚adowane w osobnych oknach lub powinna być możliwość ich Å›ciÄ…gniÄ™cia na komputer lokalny.
• Grafika jako podkÅ‚ad pod tekst (znaki wodne) sÄ… niedopuszczalne.
• Animacje na stronach powinny mieć konieczne uzasadnienie i nie powinno być ich wiÄ™cej niż 2. Wstawienie wiÄ™kszej iloÅ›ci animacji rozprasza użytkownika i odwraca jego uwagÄ™ od treÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwej.
• Logotyp, nazwa strony i slogan nie powinny być animowane. SÅ‚użą one do szybkiej orientacji w tematyce strony i miejsca gdzie znajduje siÄ™ użytkownik.
• Elementy graficzne, jeÅ›li dotyczÄ… tekstów bÄ™dÄ…cych linkami, powinny być klikalne podobnie jak tekst.

Panel użytkownika, interakcja.

• Umiejscowienie panelu logowania – standardowo jest to prawy górny róg.
• Należy pamiÄ™tać aby panel logowania nie byÅ‚ tuż obok wyszukiwarki, jeÅ›li jest na stronie. Umieszczenie panelu logowania w bezpoÅ›rednim sÄ…siedztwie wyszukiwarki jest czÄ™sto mylÄ…ce.
• Elementy panelu logowania powinny być maksymalnie skrócone. Dwa pola tekstowe (login i hasÅ‚o), przyciski „zaloguj”, „przypomnienie hasÅ‚a” oraz „zarejestruj” sÄ… w zupeÅ‚noÅ›ci wystarczajÄ…ce.
• Pole rejestracji powinno zawierać tylko elementy konieczne do funkcjonowania konta. Ze wzglÄ™du na niechęć użytkownika do podawania danych osobowych proÅ›my tylko o te dane, które sÄ… nam niezbÄ™dnie konieczne.
• Formularze z danymi osobowymi powinny być szyfrowane poprzez SSL.
• Po zalogowaniu w miejscu panelu logowania powinna ukazywać siÄ™ informacja o tym kto jest zalogowany (zazwyczaj jest to login użytkownika).

Zasady układania modułów na stronie głównej.

Prócz wcześniej wspomnianych elementów i ich położeniu na stronie głównej należy się kierować zasadą priorytetu. W zależności od przeznaczenia serwisu (informacyjny, społecznościowy, handlowy) układ modułów na stronie będzie nieco inny. Zasady są jednak identyczne:
• Najważniejsze rzeczy powinny znajdować siÄ™ najwyżej, bez koniecznoÅ›ci przewijania ekranu.
• Åšrodek strony poniżej nawigacji jest najczęściej klikalnym miejscem, warto to wykorzystać w przypadku promocji i najważniejszych informacji.
• ModuÅ‚y tematyczne powinny być od siebie wyraźnie oddzielone.
Przykłady rozkładu modułów zostały opisane w artykule Zasady tworzenia funkcjonalnych serwisów www.

Mam nadzieję, że te informacje pozwolą wszystkim projektantom na budowanie funkcjonalnych serwisów, grafikom na zrozumienie istoty stron internetowych i powstrzymają ich od nadmiernego nasycania stron wieloma barwami, animacjami i wykwintnymi typami fontów, a użytkownikom przyniosą korzyści z łatwiejszego poruszania się po stronach internetowych.

Należy też pamiętać, że coś co nam, projektantom witryn, wydaje się proste i zrozumiałe, niekoniecznie proste i zrozumiałe jest dla osób odwiedzających witrynę. Warto zatem przeprowadzić badania funkcjonalności i testy użytkownika. Korzyści z takich testów są nie do przecenienia i wie o nich ten kto choć raz je wykonał.


--


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Nie taki diabeł straszny
Jabłko doskonałe
Jak w prosty sposób nakłonić internautę by zrobił to co
Programy partnerskie
Metale toksyczne